fredag 20 februari 2009

Verktyg Matematik


Nu har jag funderat ett tag på Natur & Kulturs satsning på Verktyg matematik, 150 interaktiva verktyg för matematikundervisning för Fsk-klass -skolår 6... NoK var på BETT-mässan, så jag har tänkt ett bra tag nu...

Funderingarna går härs & tvärs mellan "Ja, det ÄR bra- det fungerar bra visuellt, laborativt, interaktionen finns där..." & "Nja, det är nog som en flanellograf i modern tappning...". Så testa demoversionen på länken Verktyg Matematik . Själv testade jag den alldeles nyss, IGEN (så något måste det vara...) Så här såg det ut:





Jag klickade på demo, kom till olika områden att öva på...

...jag klickade på Taluppfattning och då uppenbarar sig fler alternativa arbetsuppgifter..

...jag valde att Räkna med klotsar...


Ja, jag vet inte hur du tänker. Just nu tänker jag att det är bra med en tidsenlig flanellograf och undrar stilla om det går att skapa text till taluppgifter samt om det går att få texten uppläst?...
Så går tankarna på Skoldatateket en sen fredagseftermiddag...hemma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar