söndag 6 september 2009

Tecknat om dyslexi

Idag surfade jag lite, halvt på måfå på nätet. Lite tidsfördriv, samtidigt upplever jag att jag visste vad jag ville hitta - hur fungerar hjärnan egentligen?! Iallafall var det något mer lätt förklarat om dyslexi som var mitt mål, gärna ett filmklipp - helst utan reklam. Det är svårt att hitta något i den vägen som inte blir torrt och en lång föreläsning. Jag ville ju hitta något, helst på svenska också, som kunde förklara på ett handgipligt sätt om de starka dragen som finns för dyslexi...bokstävernas inblandning känner de allra flesta till, men hur kan en person med dyslexi uppleva det från insidan. Vad har den spatiala förmågan med dyslexi att göra? Hur yttrar sig dessa svårigheter?

Till slut hittade jag en filmsnutt på you tube...tecknad:ja, utan reklam: nej, på svenska: nej, lätt tillgänglig:ja, om man kan engelska...



You Tube klippet tar oss med till en hemsida i
Storbritannien som erbjuder tjänster som berör flera olika typer av diagnoser: Dore -develloping skills for life. Bedöm själv vad de har att erbjuda, genom att undersöka deras sjat på nätet. Själv gjorde jag ett av deras profiltest - intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar