torsdag 24 september 2009

e-mentor på väg

Det är vad jag borde svara i telefonen när det ringer...e-mentor på väg...det känns bra att vara just på väg. Att få vara ute i våra skolverkverksamheter och visa på, workshoppa, föreläsa, samtala, bara vara, upplysa, ta med ideér att arbeta vidare med, att lyfta allt det underbart fantastiska som görs på våra skolor i kommunen: För det är verkstad i skolan!

Den här veckan har varit i up-tempo. Faktum är att jag har varit på i fyra olika verksamheter och e-mentorat på tre dagar...en del av resultatet ser du här ovan. Det är saxat ur en digital bok som elever & pedagoger i skolår 2 på en skola gjort tillsammans med mig. Just nu delar jag den på nätet med klassens lärare, så vem vet det kanske ser annorlunda ut imorgon? Under eftermiddagen workshoppade jag med pedagoger, som arbetar mot äldre åldrar, om våra kommunlicensprogram på deras hemmaplan. Kul att se hur det blir nästa gång - vi har bokat en serie tillfällen med workshops på den aktuella skolan.

e-mentorskap kan se olika ut beroende på vad verksamheten har för vilja och vad viljan syftar till för göranden. När jag erbjuder ett e-mentorskap gör jag det i samverkan med de övriga e-mentorerna och alla har vi olika spår. Någon kan film & böcker, en annan kan IT i förskolan, någon är fena på google sites & webbresurser, någon är tekniskt bevandrad, någon kan säkerhet och så vidare. Mitt spår är IT och specialpedagogik, med öppen hållning till vad som kan tillföra något för användaren. Gps:er är ett sådant spår just nu... läs tidigare blogginlägg.

Ikväll kryper jag till kojs och är lite små nöjd - varje timme som läggs i en verksamhet känns som en väl investerad timme i mitt arbete. Jag hoppas att vi ses i just din verksamhet på en skola i Södertälje!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar