lördag 26 november 2011

Tangenbordsträning, SAOL & nätverk


I dagarna fick jag ett mejl från en logoped någonstans i landet. Det var ett uppmuntrande mejl, ett tack för det försök till appskefferi, som jag och min kollega Ia Lindberg skapat och undan för undan har vi tänkt oss att fylla på detsamma. Mejlet innehöll även en fråga angående tangentbordsträning i Mac-miljö. Svaret på den frågan blev trotjänaren Kunskapsstjänans tangentbordsträning. Det fina är att Kunskapstjärnan ligger på webben och det spelar ingen roll om du har Mac eller PC om du vill arbeta med det. En elev med PC kan jobba sida vid sida med en elev som har Mac. Jag har dock ingen kunskap som säger mig att elever bör träna "fingersättning" - kanske ska vi träna, kanske inte. Det vet andra bättre än jag.

I mejlkonversationen fick jag ett tips om en app: SAOL (Svenska Akademiens Ordlista). Ett välkommet bidrag i appvärlden, då appen har en speciell funktion som gör att du kan söka efter ord även om du inte vet exkat hur de stavas. Appen finns för iPhone, iPod Touch & iPad samt Android. Appen är kostnadsfri. Logopeden menade att den kunde vara bra för personer "on-the-go" så att säga, men jag tänker att den passar perfekt i skolan. Då tänker jag att många elever har en möjlighetsmaskin i fickan, den ska vi nyttja för lärande. Att använda redan befintlig teknik som eleverna är förtrogna med och ta in den i ett lärande sammanhang - vore bra, tänker jag.


Snabbt på tangenterna och jag går in i ett par nätverksgrupper för att tipsa om appen,  naturligtvis med hänvisning till den som tipsat mig. Döm om min förvåning, vem dyker upp i en av  nätverksgrupperna om inte den logoped som mejlat mig från start - jag ler och tänker att vi lär i gemenskap och vi blir bättre tillsammans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar