torsdag 12 november 2009

BAMBOO

Foto Ulrika J: Lollo & Catarina från Boden

På Skolforum sprang vi på en smidig ritbräda eller multitouch bräda som heter BAMBOO. Det var även fler än vi från Södertälje Skoldatatek som gick igång på den här tingesten... Lollo & Catarina från Bodens Skoldatatek & Johanna från Botkyrka Skoldatatek var minst lika nyfikna...och den fungerar i google doc´s, vilket är något av A & O för vårt arbete på Pedagogiskt centrum i Södertälje. Min kollega Ia & jag har testat, frågat, frågat om, testat igen och det som slog mig när vi provade brädan (med min bakgrund bla runt Datatek) - var Datatek och touchkontroller...ta steget vidare till Skoldatatek och multitouchkontroller...steget är inte långt i min tanke. För den som inte är bekant med Datatek, är de till för barn och ungdomar, 0-18 år, med behov av särskilt stöd och som befinner sig på nivån före läs- & skrivkunnighet.

Varför ska teknik behöva se ut som hjälpmedel, när den kan vara tuff, snygg, tillgänglig i annan form & applicerbar i många olika sammanhang...det är bara att testa, fråga och tänka om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar