lördag 22 november 2014

Skön litteratur

En kväll i veckan som gick, fick jag för mig att göra en lista på skönlitteratur som tar upp funktionsnedsättningar eller som en del föredrar att säga, funktionsuppsättningar. Vi är olika, fungerar olika och alla har vi behov av att spegla oss i andra. Det kan vara att spegla sig i karaktärer i böcker. Jag tänker även att behov av att ta upp frågor runt på temat i en klass, en grupp elever i skolan, finns - då kan det vara bra att hitta till några titlar…

Jag ställde en fråga på Facebook om någon läst en bok som heter Coolt med ADHD av Ahlgren, Stenberg och Ramstedt. Det kom svar via kommentarer från några personer jag känner. Vi fortsatte att tipsa varandra om flera titlar, andra kommenterade och tackade för att vi delade med oss… det var då jag insåg att det finns ett behov av att skapa en samling med Skön litteratur på tema funktionsuppsättningar. Sagt och gjort, listan kom till och jag bjöd in de personer som varit med och tipsat; Anneli Forsberg och Ulrica Elisson Grane, att vara med och bygga upp en lista.


Det var så listan: Skön litteratur med tema funktionsuppsättningar kom till på Pinterest kom till - titta in på den Du med!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar