torsdag 18 februari 2010

Frågan om något för skolan on line...

Sista tiden när jag har varit ute på skolor på det vi kallar för e-mentorskap i Södertälje, dvs att arbeta med att visa på hur man kan arbeta med IKT & specialpedagogik i skolan har jag fått fler och fler frågor om on line spel eller övningar. Många gillar Sebran & Mini Sebran från Marianne Wartoft AB. Matte är det många som frågar efter, ett on line spel som jag fick ett tips om i början av veckan är Mattefabriken. I nuläget är det gratis och du skapar ett medlemsskap sedan kan du testa och låta eleverna spela. Det går att spela mot andra på andra skolor. Enligt min tipsare hade en av deras elever gjort 4000 uppgifter på en vecka - det kallar jag motivation!

När jag nu ändå är igång kan jag tipsa om två platser på nätet där det finns en del bra övningar. Ta en titt på Lumosity Brain Games & kanske även på Sheppard Software Brain Games.

Min upplevelse är att det efterfrågas tips om vad som kan finnas i molnet, on line, för skolan. Det finns mängder, det är bara att börja leta, helst planlöst för du vet aldrig vart det kan leda dig - det enda du kan vara säker på är att det är spännade, kul, utmananade och att det tar tid...så dela med dig av dina fynd på något sätt på nätet. Ett sätt är att starta en bokmärkes samling och dela den med resten av världen: http://delicious.com/ eller kanske http://www.diigo.com . DÅ får du tillgång till ett underbart länk bibliotek - sätt ingång och bokmärk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar