torsdag 21 maj 2009

Allas kunskapsarena...


tänk om skriver IKT pedagogen på sin blogg efter konferensen Framtidens lärande , jag är beredd att hålla med. Om vi kunde förändra skolan från grunden... En student från YBC i Nacka berättade ödmjukt att deras lärare alltid stödjer dem i vad de vill göra, de frågar hur de tänkt lägga upp & genomföra arbetet etc. De säger aldrig att det inte går - deras lärare ger dem möjligheterna, de finns där som samarbetspartners - som handledare. Då jag haft förmånen att inte bara uppleva den här konferensen, utan även en eftermiddag med Bodil Jönsson om det förändrade lärandet (se på svt play) har det hunnit bli många små funderingar...en fundering är hur det hade varit att svara på en fråga idag om ordet klint...min egen fröken sa att det bara fanns ett ord som hette klint: en blomma. Minns att jag hävdade att på Gotland var det en sorts berg man kallade klint oxå...men det var inte rätt...hade jag haft möjligheten till att medkunskapa, hade jag trott på skolan lite mer som barn - då hade jag varit mer engagerad... Om...lärandet hade varit kollaborativt...om jag vetat att fler visste det jag visste...fast inte i just mitt fysiska klassrum...om...vi förändrade vår kunskaps syn... om alla visade viljan till att göra det som går att göra hela tiden nästan överallt på allas kunskapsarena: charing is caring...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar