fredag 3 april 2009

Slowmotion x 3...


En del dagar har en tendens att gå i ultrarapid - eller kanske bättre uttryckt i s-l-o-w-m-o-t-i-o-n. Mina dagar går oftast i överljudshastighet, de kan börja lite trevande men framåt nio-halvtio har hjärnan vaknat till liv och ordningen är återställd - full fart! Så var det även idag. Det fanns mängder av kontorsjobb att göra på Skoldatateket, fast jag tycktes inte kunna få något ur händerna eller huvudet. Organismen Ulrika behövde fysiska göranden med händerna - kanske återuppta omdaningen av KMC...till något mer funtionellt & tidsenligt ställe. Så i samförstånd med några kollegor satte vi fart och började tänka runt förbättringsåtgärder, hur rutiner ser ut och hur vi vill kunna arbeta ännu mer effektivt. Vilken känsla: vi är på väg!


Åter tillbaka på slowmotion-temat, med siktet inställt på en artikel jag läste i Illustrerad vetenskaps senaste nummer (nr:6/2009 s.18-19) om just slowmotion. I detta fall beskriver artiklen hur autistiska barn hör i slowmotion. Det är forskare i USA som har upptäckt att autistiska barns hjärnor reagerar med fördröjning, då de hör ljud. Det här kan vara förklaringen till att barn med dessa drag har svårt att kommunicera. Förhoppningen är nu att det ska vara möjligt att diagnostisera autistiska barn tidigare än förut.

I den klassiska retoriken är det sed att upprepa sig tre gånger, så gör även jag...
Så - idag har jag varit och hälsat på min sjukskrivna kollega som brutit båda armarna i en skidolycka. Hennes konvalescens, det dagliga livet just nu, tillfrisknandet, går i slowmotion. Min kollega har oxå överljudshastighet som normalläge, detta tillstånd blir till en prövning. Vi hade en härlig stund med god mat, utbyte av tankar och mycket skratt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar