måndag 26 januari 2009

En dag på jobbet & Penfriend

"Denna dagen ett liv", sa fabror Melker på Saltkråkan och det är nog så jag känner det just nu när klockan är stax efter 22 och jag sitter vid datorn...men det är då jag reflekterar över dagen och kommer fram till att denna dagen varit makalöst bra...

Betänk en dag som innehållit mängder av skrivarbete i form av mejl och wiki-dokumentation,telefonkontakter, det vid e-pedagogiskt cetrums (fd KMC´s nya namn) fantastiska "stå-arbets-ö" i samspel med andra som diskuterar, skriver, ringer och funderar högt tillsammans. Det är kreativt! Visst går det att sitta i ett tyst rum och arbeta, vi kan välja efter humör eller arbetsuppgift. Visst är det omåttligt bra?

På Eftermiddagen for jag med en kollega för att starta upp ett e-mentorskap på en grundskola. Ett bra upptaktsmöte som gav många frågor att arbeta vidare med framöver. Nu till det jag tänkt dela med mig av....något från BETT shows special needs avdelning: Pen friend. Jag har bara fått det berättat och visat för mig, jag har inte provat det själv. Det låter bra,
hör på produktbeskrivningen.
Ett ordpredikationsprogram som hjälper till att snabba upp och underlätta skrivandet för dem med nedsatt skrivförmåga. Det vill säga Penfriend föreslår det nästkommande ordet du skall skriva, du behöver bara skriva en bokstav på tangentbordet så föreslår programmet en rad ord som du kan välja bland. det går även att göra en rad inställningar i Penfriend så att den blir den ultimala hjälpen för varje individ. Inställningar som är möjliga är exempelvis automatisk versal, färger, storlekar, talsyntes (stödjer svensk talsyntes), förkortningar...
Det var en alla de fantastiska, underbara saker jag spanade på under dagarna på BETT show i London...läs om fler spaningar från e-mentorerna på http://www.e-mentorerna.blogspot.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar