måndag 2 mars 2009

Nätverksmöte

Så är vi tillbaka i vanliga gängor igen, efter ett sportlov som har innehållit nästan alla slags väder och aktiviteter: allitfrån biblioteksbesök via skridskoåkning & luffarslöjd till inspirerande besök på National museum .

Måndag och första arbetsdagen har inneburit att uppdatera läget, svara på mejl, ta telefonsamtal, kontorsarbete, post... Större delen av dagen var vi, som arbetar på Skoldatateket, på nätverksträff med de övriga Skoldatateken i vår östra region. Denna gång var det Skoldatateket i Stockholm som höll i träffen. Vill du veta mer om Skoldatateken i Sverige klicka på bilden, som är vår nya mer tidsenliga logga...nu är datorn bärbar...
Efter vår träff idag så känner jag en fantastisk kraft i att Skoldatateken är olika utformade. En del är i startgroparna för att bygga upp någon Skoldatateksliknande verksamhet, en del är väletablerade med tydlig profilering, vissa är stateliter andra är ambulerande...alla sätt ryms inom ramen för att arbeta för inkludering av alternativa verktyg i elevens vardag. (Om du går till länken hittar du informationsblad om att skriva, läsa samt räkna med IT. Läsvärt i pdf-format, går att skriva ut.) Sedan upplever jag att våra vardagliga verksamheter ser mer lika ut, än olika ut. Vad som påverkar verkar vara storlek på kommun, dess organisation , närhet till beslut eller långt till dem. Efter denna dag har jag bestämt mig för att besöka våra kollegor på övriga systerverksamheter, för att fråga de där frågorna som växer fram efter hand. Några har jag redan bokat in besök hos - jag hoppas att det ska ge mig tankar att ta med mig och reflektera över för att eventuellt omsätta i vår egen tappning i Södertälje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar