fredag 13 mars 2009

Instinkt, magkänsla & vad gör en e-mentor på jobbet

Som e-mentor har jag ett arbete med mycket varierande arbetsuppgifter. Just den här dagen vet jag inte riktigt när den började...kanske var det ett samtal från en rektor som ville rekvirera kommunlicensprogrammen, vilka Skoldatateket distribuerar. Eller så var det i tankarna om hur adaptativa system fungerar...när de började eller vart de tankarna tar vägen vet jag inte - de pågår nog hela tiden. Iallafall hade jag, i min e-mentors roll, bokat ett verksamhetsbesök på en stor skola i Södertälje. I det samtal jag hade med övergripande specialpedagog, kom det flera idéer om hur vi kan försöka att arbeta tillsammans kring IT & specialpedagogik. På vårt gemensamma funderande lade vi två effektiva timmar - att fundera högt tillsammans är intressant & ger oerhört mycket.

Väl inne på KMC, var det lite mer instinkt & magkänsla som kom i fokus. Idag kom en student som skall göra sin projektledarpraktik hos oss på upptaktsmöte. Det var ett tänkvärt & inspirerande samtal, vilket föder nya tankar & mötet gav mersmak. Uppdraget hos oss blir att göra en jämförandestudie om olika sätt att bygga upp kommunikation på nätet, med för- & nackdelar. Jag kan inte låta bli att tänka att allt kommunicerar - alltid...

Det var för ett stund sedan. Nu är jag hemma och då jobbar jag med det jag kan koncentrera mig på när jag är min egen miljö, här pågår det mer dokumentatationsarbete samt omvärldsutforskande. En del av det syns på bloggar annat gömmer sig i e-mentorernas egna dokumentation, tillgänglig för de som arbetar aktivit i något av alla e-mentorskap som vi har i Södertälje. Sen - är det helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar