bra eller ej...det beror nog på HUR tekniken skall användas...det behövs många medvetna tänkta tankar för att skaffa teknik...ska vi se på film eller ska vi arbeta interaktivt? Med specialpedagogiska glasögon kan jag se positiva effekter av att använda interaktiv tavla: den fångar fler elever, den går att beröra och ANVÄNDA med hands-on, kunskapen får liv genom att vi pedagoger lockar till handling...negativa effekter...många intryck, surr & ljud...tillgänglighet...det gäller att tänka först...och att handla medvetet...
måndag 4 maj 2009
Teknikens under...
...har jag fått tillfälle att uppleva - men så tänker jag till & då blir mina tankar fyllda av andra små under...det leder mig till att tänka att alternativa verktyg gör inga under av sig självt...att sätta en Alpha Smart i näven på en elev gör inget under MEN om det finns tänkta, medvetna tankar, att verktyget verkligen är implementerat med medvetenhet och att det finns en vilja och en lust till att utveckla ett sätt att arbeta med verktyget...Då kan det ske små underbara under...Jag beskrev begreppet KaSaM på e-mentors bloggen, Känsla av Sammanhang, min upplevelse är att precis så är det. Att förstå varför det kan vara bra att prova på alternativa sätt att tillägna sig kunskap på eller andra sätt att kunna använda sin kunskap på eller via. Dessa tankar leder i sin tur mig till dagens nätverksträff med Skoldatatek i region syd. Vi fick uppleva hur två pedagoger arbetar med en typ av interaktiv tavla, det är samma upplevelse här...det är inte att tekniken bara finns - det är mer HUR göranden får liv, att kunskap kommer till i ett begripligt sammanhang...att vara i den tekniska världen som många av våra yngre medarbetare är i dagligen...att vara tidsenlig som pedagog...någon elev lär har uttalat sig "...det känns modernt..." på tal om att skolan använder tidsenlig teknik...modern teknik har dock en prislapp...men som allt annat finns det alternativa lösningar för den nyfikne, kreative, hemmafixaren...titta på klippet...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Filosoferar i kväll över interaktionen människa/teknik - Detta efter att ha läst ditt inlägg.
SvaraRaderaAtt använda bilen innebär ju inte att du inte ibland vill cykla eller gå eller åka skidor eller bara sitta still... Alla dessa digitala hjälpmedel är nog varken mer eller mindre än en bil, en cykel, ett par skidor eller en skön fåtölj (om det nu kan kallas teknik?). För vissa mer eller mindre livsnödvändigheter. Tänker på min pappa som drabbats av Parkinson och som upplever att han under cyklandet återfår en ganska normal upplevelse både av kroppen och det medvetande som skapas i kroppen. Själva maskinen (cykeln) verkar just nu för honom skapa en högre grad av samklang med världen än att promenera eller sitta still i en skön fåtölj... Och vad är då en cyklande människa? För tvåhundra år sedan säkert något skrämmande, idag i min pappas kropp en förhöjd känsla av livet. Analogierna till datoranvändningen behöver vi inte spekulera i... men kanske fråga oss om det kan vara så att den digitala teknikutvecklingen går i en sådan rasande fart att vi aldrig någonsin kommer att lära oss IKT på samma sätt som vi kan cykla?
Idehistoriskt är väl cyborgen begreppet för hur mer intelligent form av teknik smälter samman med människan (i analogi med cyklisten eller bilisten, men med djupare implikationer på vad en människa är). Frågan vi måste ställa oss är när och om vi har upplevt denna cyborgiska känsla? Och om vi dessutom kan säga att vi erfarit denna känsla tillsammans med andra? Den sista frågan är kanske en fråga huruvida vi har erfarit web 2.0 eller web 3.0?!
Men var ska vi placera in erfarenheterna med en interaktiv tavla utifrån denna matris? (Går det?) Att erfaranheten inte går att jämföra med individuellt framförda saker som cyklar, bilar och skidor är ju ganska klart (om man inte är en lärare som älskar att trolla med tavlan). Samtidigt måste man ha en dator för att styra den. Sällan ser man flera datorer uppkopplade mot en interaktiv tavla så något web 2.0 liknande fenomen är det väl inte? Kan det vara som att köpa en buss? Att dela tekniken? Och hur många passagerare tar då en vanlig 70 tums interaktiv tavla?
Provköra och dela tekniken låter nästan som skön sång...att sjunga i kör, dessutom i stämsång vore att använda sig av uppkopplade datorer och (inte samåka) utan SAMKÖRA i klang...
SvaraRadera...kanske är det icke rörlig & rörlig mekanik vi är inne på...vad vet ja? ;.)