torsdag 21 maj 2009

Rhizom, Deleuze & Framtidens lärande

Framtidens lärande - Nacka Strand 2009 - bilden ovan står för mitt tänkande & att jag just idag tänker: tänker de så, på så vis, klassrum, dator, videokamera, down under, elever, södra förorterna i Sthlm, vilja, glädje & nu, 21 år senare - åhå, här står vi idag med dator, mobiltfn, vilja & glädje - Har tekniken påverkat mitt liv? Med tanke på vad Mikael Alexandersson talade om i sitt föredrag idag. Tekniken & människan. Vad var det Stephen Heppell sa... "the new pace" .... "a turned off device is a turned off child" ... "we stand infront of the unexpected"... själv tänkte jag att jag inte vill vara frånkopplad när jag väl kommit igång med något jag vill göra, det jag gillar att göra...när jobbet är mitt intresse...då flyter tiden ihop...the unexpected för mig raskt in till 21th skills...metakognigtion...tänkandet om mina tankar (se e-mentorsbloggen & tidigare inlägg här) och hela den processen, via rhizom (återigen e-mentorsbloggen) till Deleuze. Deleuze måste jag försöka förstå ... just nu tänker jag om hur hans filosoi handlar om hur förändring ska beskrivas och bejakas. Tanken gled nu över till Habermas & Obama ... sen dök den upp igen, den där retliga tankevurpan: kanske är jag en yupplot, ... och tillhör generation x ... som Thomas Furth beskrev i sitt anförande som en ambitionsgeneration & som enligt en artikel i Svd anser 60-70-tals generationerna vara "den mest konservativa nu levande generationen"...

Där tog min vilja slut - nu vill jag vara jag - internaliserad (kortfattat: införlivning av andras tankar, värderingar och reaktionssätt i den egna personen) med tekniken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar