tisdag 12 maj 2009

Google & metakognition

...i förrgår, igår, i natt, i dag...och med största säkerhet en mängd dagar & nätter till kommer jag att fundera över hur google fungerar...med alla funktioner...det kan driva mig till total tanke blackout när jag inte förstår hur det hela hänger ihop...frågorna hopar sig och desto mer jag försöker förstå genom att prova mig fram samt att läsa det jag kommer över om google - desto mer konfunderad blir jag. Det gäller att ha koll på sina tankar för att kunna utöva förmågan vi kallar: metakognition - fast det är inte lätt att reflektera över något jag inte kan sätta mig in. Som igår, då satt jag och vår mediepraktikant och trixade med google, vi trixade med konton...tog bort ett & ersatte med ett annat. Men - döm om vår förvåning - det borttagna var inte borttagna alls...google hittade dem iallafall... Jaha, då var jag bara tvungen att vara uppe och läsa allt jag fann på nätet om googels policy...jaha, igen - för många var de frågor som blev till ett kluster av virriga tankar om hur google egentligen fungerar. Någonstans läste jag om googles ovilja att ta bort upplagda data, på ett annat ställe läste jag om hur dynamiskt google sites var...

Allt blev bara ännu värre, när dottern sa att det gick en påfågel i vår trädgård...då gav jag upp...

foto: A. Viktorsson 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar