torsdag 19 februari 2009

Bemötande, sallad & underbara barn

En e-mentors vardag blir vad vi gör den till, den kan innehålla mängder av göranden, samtal, läsande, trixande med teknik, sökande efter annorlunda lösningar, utbildande, iakttagande ... listan kan göras lång... Idag har jag återigen blivit fantastiskt bemött ute i skolverksamhet av underbara barn och deras vuxna mentorer. Ett ögonblick i morse på parkeringen gjorde hela min dag till en solskensdag trots snålblåst och gråväder: en kvick kille som gav ett sådant härligt bemötande att jag blev oerhört rörd av hans hela uppenbarelse, hela hans sätt och det leende jag fick när vi hälsade på varandra...

Idag har jag lämnat över första exemplaret av det som går under arbetsnamnet "Studieanpassning vad gäller Alternativa läs- & skrivhjälpmedel". Det är en modell jag försöker att utarbeta för att kunna bistå skolorna i deras arbete med att hitta rätt läs- & skrivverktyg till de

elever som är i behov av dessa verktyg. Jag tänker mig ett arbete i tre delar, som bilden visar här ovan. Det finns möjlighet för mig att göra den här studieanpassningen på uppdrag av rektor, Elevvårdsteamet (EVT) tillsammans med vårdnadshavarna. Mer om det en annan gång, arbetet med utformningen pågår...

I det e-mentorskap jag arbetat med idag kom jag efter denna överlämning att se över det miniskoldatatek vi har byggt upp på den här enheten samt fundera ett tag ihop med skolans IT-tekniker om vad som behövs göras nu för att vi ska komma vidare. Samtala med biträdande rektor och personal, fixa till en dator med arbetsminnesträningsprogrammet Minneslek . Sedan var det dags att inta en fantastisk lunch med en otroligt god burgulsallad. Det är här alla underbara barn kommer in i bilden...alla hälsar artigt, konverserar precis som om vi var på en flott restaurang. Förvisso är vi i en av skolans tre restauranger...god mat & trevligt sällskap! Kan man må bättre?

Visst var det så att pedagoger i Södertälje skulle lära sig arabiska? Hade det kanske med bemötande att göra? I så fall tackar jag för maten på svenska, syrianska & arbaiska..."Tack!" (nu blir det någon form av ljudskrift) "Todi!" & "Schukran!"

Klicka på länken och du kommer till Lexin - Sv/arabi lexicon


Sedan var det utvecklingssamtal med rektor, ett mer eget samtal för mig som person och det var utvecklande. På en timme hann vi med att avhandla mycket...
Bland annat kommer vi att ha en ½-dags utbildning på de tekniska verktyg & programvaror som står till buds. Någon form av drop-in i medierummet...

Sedan kom det sig att jag fick en fritidspersonal i samtal om PIM , om Photo Filter kontra Gimp . Pedagogen skulle hem och testa - vi får se vad pedagogen föredrar...

Så var det utbildningsdags på Alpha Smart med specialpedagog och klasspedagog. Vi kom att samtala om kommunlicenserna på Stava Rex , Spell Right & talsyntesprogrammet Word Read Plus pro för PC . Nu hoppas pedagogerna på att allt blir installerat snarast...

Om jag är nöjd med dagen? Jag säger som dessa underbara barn; GISSA?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar