måndag 28 september 2009

Typsnitt, Spanarna & IKEA

I lördags lyssnade jag på Spanarna som sände från Bok- & biblioteksmässan i Göteborg. En spaning gick ut på att spana på typsnitt...det tände en gnista hos mig. Gnistan tändes inte av titeln på spaningen om typsnittet som min nya identitet, utan att spanaren menade att IKEA, som bytt typsnitt i sin nya katalog hade gjort det för att det var billigare att trycka...om jag nu uppfattat detta rätt... Spanarna menade vidare att det såg inte så proffsigt ut med typsnittet verdana i tryckt form i IKEAs katalog. Inte ord sades om vilka typsnitt som har bäst läsbarhet... Gissa om jag gick igång där jag satt i bilen?! För det forskas på typsnitt och läsbarhet. På Skoldatateket brukar vi rekommendera typsnitt sans seriff, dvs typsnitt utan fötter, krokar & hakar. Times new roman har seriffer & därför rekommenderar vi det inte för dyslektiker att läsa i, vi rekommenderar alltid sans seriff. Verdana är, vad jag vet, ett av de mer läsbara typsnitten. Arial ska också vara mer läsbart än ex times new roman.Läser på nätet att verdana eller georgia, som lanserades ungefär samtidigt är bra det också...men jag är känner inte att georgia appelerar till mig som läsare. Eventuellt för skärmläsning...

Efter att ha arbetat med elever i skolan som har svårigheter att läsa skrivet språk, ögonläsa, tänker jag att ett rent, tydligt & enkelt typsnitt borde göra jobbet lättare. Jag hejar på IKEA, som enligt mitt mycket personliga tycke gör text tillgänglig för fler läsare!

Prova själv - skriv en text på datorn med times new roman och skriv samma text med verdna, lägg de sedan under varandra och se skillnaden...

2 kommentarer:

  1. Ja, Ulrika, tänkte och diskuterade precis som du i IKEAS fråga om typsnittsbyte. Har skapat mig en egen uppfattning om att den egentliga anledningen MÅSTE vara läsbarheten....men när jag säger det i diskussioner så får jag svaret att så var det nog inte :- Hur tokigt kan det bli, hänger inte Ikea med i tillgänglighetstänket, eller???

    SvaraRadera
  2. Visst, jag har också "fått höra" att argumentet för att byta teckensnitt i IKEAS katalog nog inte gick i tillgänglighetstecknets tankar...utan mer rationellt ekonomiska...vad som är sanning lär jag nog aldrig fåp veta! Jag kan ju ha en åsikt - och jag gillar detta med bytet till verdana av tillgänglighets aspekter.

    SvaraRadera