söndag 5 oktober 2014

Lycka och teknik

Lyckan när elever ser vinsten i teknik som stöd i lärandet.



Höstterminen har bland mycket annat innehållit en process med att hitta lösningar för olika elever som stöd i lärandet. Ett stöd som blir en anpassning av material och lärmiljö, i detta fall ett stöd i lärplattor. Alla elever har rätt att utvecklas och känna växandet samt att få stöd i att övervinna svårigheter.

Idag hade jag uppföljning med några elever angående deras anpassning, teknik som stöd i lärande. Vi gjorde en liten koll av vilka de använder av de appar vi gemensamt installerat efter var och ens behov. De man inte använder, pratar vi om och om vi kommer fram till att de inte passar eleven - tar vi bort dem. De behövs inte, just nu. 

Vi checkar av att Legimus och Inläsningstjänst fungerar som det ska och hjälps åt att hitta vissa boktitlar. Lägger till dessa i bokhyllan. Vi gör det tillsammans.

Sedan tänkte vi högt tillsammans, vad tänker eleverna att de vill ha mer stöd i. Kan appar bli ett stöd i att repetera vissa moment, på ett alternativt sätt? Jo, det kom vi fram till att det kan vara. Sagt och gjort, vi installerade beprövade appar för att förnya och variera repetitionen.

Det sista vi gör är att kolla om det är något mer. Jo, det var det. -"Kan jag få prova tangentbord?". Självfallet! Vi tar fram trådlösa tangentbord och eleverna får testa tillsammans. Ett par vill testa en period, en annan är nöjd med ytans tangentbord på lärplattan att skriva på. Vi bestämmer att vi ska ses igen om två veckor för att följa upp hur det går, vad de gör med plattorna, vad de har för behov i lärandet samt att utvärdera hur det gått med tangentborden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar