torsdag 28 maj 2009

Dagens digitala analfabet

Vissa dagar upplever jag mig som digitalanalfabet, när hjärnan arbetar för högtryck med allt annat än det jag gör just för stunden och det blir fler än 23 saker som är på gång...då blir det lite, lätt rörigt! Nu var det googlemaps som hakade upp sig samtidigt som twitters Tweet Deck... men skam den som ger sig...googla lite och arbetsdagen kommer att bli lång...

onsdag 27 maj 2009

Diigo, Bambuser å fåtöljer...

Sista dagarna har gått åt till att försöka förstå begreppet rhizom och dess konsekvenser, sätta mig in i Diigo och min diigo måste jag få snurr på...sen var det bambuser...konto var det lätt att ordna och förstå var lätt det oxå men att få min mobil att klara av detta, lät sig inte ordnas alls...
ingen av mina gamla trotjänare ville spela på den arenan - så ny teknik måste till. Fast det kan ju vara kul!

Idag har vi haft e-mentorsmöte på KMC, projektgenomgång & strategier för olika typer av kommande aktiviteter drogs i korta ordalag. Vi har även stött varandra med mindre göranden för att förenkla rutinerna. Någon ville ha stöd med en datorfunktion, någon ville ha korrekturläsning, själv ville jag komma in på personalsystemet Heroma - det har jag inte kunnat ännu, vad som inte fungerar vet jag inte. Dessutom har vi diskuterat oss fram till hur vi vill ha färg och form för bekvämlighet: fåtöljer blev resultatet. Besök på Skoldatateket av pedagog som lånat DAISY-spelare hanns även med att tas emot. En och annan fundering över twittrandet som sker har jag haft under dagarna som passerat, snubblande nära att börja men jag har hållit mig till Twitters search funktion hittills...

söndag 24 maj 2009

Tankar om lärande

Videon är skapad av Tom Woodward vid Henrico County schools i Virginia. Han har enligt YouTube använt en ppt av Karl Fisch, Colorado som gjort byggt den på citat & statistik från "the flatworld"...

fredag 22 maj 2009

Kan lärande fungera bättre?

Ta del av Stephen Heppells tankar om hur lärande kan fungera bättre...

torsdag 21 maj 2009

Allas kunskapsarena...


tänk om skriver IKT pedagogen på sin blogg efter konferensen Framtidens lärande , jag är beredd att hålla med. Om vi kunde förändra skolan från grunden... En student från YBC i Nacka berättade ödmjukt att deras lärare alltid stödjer dem i vad de vill göra, de frågar hur de tänkt lägga upp & genomföra arbetet etc. De säger aldrig att det inte går - deras lärare ger dem möjligheterna, de finns där som samarbetspartners - som handledare. Då jag haft förmånen att inte bara uppleva den här konferensen, utan även en eftermiddag med Bodil Jönsson om det förändrade lärandet (se på svt play) har det hunnit bli många små funderingar...en fundering är hur det hade varit att svara på en fråga idag om ordet klint...min egen fröken sa att det bara fanns ett ord som hette klint: en blomma. Minns att jag hävdade att på Gotland var det en sorts berg man kallade klint oxå...men det var inte rätt...hade jag haft möjligheten till att medkunskapa, hade jag trott på skolan lite mer som barn - då hade jag varit mer engagerad... Om...lärandet hade varit kollaborativt...om jag vetat att fler visste det jag visste...fast inte i just mitt fysiska klassrum...om...vi förändrade vår kunskaps syn... om alla visade viljan till att göra det som går att göra hela tiden nästan överallt på allas kunskapsarena: charing is caring...



Rhizom, Deleuze & Framtidens lärande

Framtidens lärande - Nacka Strand 2009 - bilden ovan står för mitt tänkande & att jag just idag tänker: tänker de så, på så vis, klassrum, dator, videokamera, down under, elever, södra förorterna i Sthlm, vilja, glädje & nu, 21 år senare - åhå, här står vi idag med dator, mobiltfn, vilja & glädje - Har tekniken påverkat mitt liv? Med tanke på vad Mikael Alexandersson talade om i sitt föredrag idag. Tekniken & människan. Vad var det Stephen Heppell sa... "the new pace" .... "a turned off device is a turned off child" ... "we stand infront of the unexpected"... själv tänkte jag att jag inte vill vara frånkopplad när jag väl kommit igång med något jag vill göra, det jag gillar att göra...när jobbet är mitt intresse...då flyter tiden ihop...the unexpected för mig raskt in till 21th skills...metakognigtion...tänkandet om mina tankar (se e-mentorsbloggen & tidigare inlägg här) och hela den processen, via rhizom (återigen e-mentorsbloggen) till Deleuze. Deleuze måste jag försöka förstå ... just nu tänker jag om hur hans filosoi handlar om hur förändring ska beskrivas och bejakas. Tanken gled nu över till Habermas & Obama ... sen dök den upp igen, den där retliga tankevurpan: kanske är jag en yupplot, ... och tillhör generation x ... som Thomas Furth beskrev i sitt anförande som en ambitionsgeneration & som enligt en artikel i Svd anser 60-70-tals generationerna vara "den mest konservativa nu levande generationen"...

Där tog min vilja slut - nu vill jag vara jag - internaliserad (kortfattat: införlivning av andras tankar, värderingar och reaktionssätt i den egna personen) med tekniken...

torsdag 14 maj 2009

Eleven, lyckan & läsandets mening

En del dagar går all kraft åt till att fundera och gå till & från datorn och de presentationer som ska göras inför små eller större föreläsningar eller utbildningar - idag var en sådan dag. Hur många fönster som var öppna i datorn vet jag inte, men det var många... Att få ett uppdrag, ganska löst formulerat men med inriktning på lärande verktyg (eller som SPSM menar Alternativa Verktyg...personligen anser jag att det kanske inte finns något alternativ för en del personer att kunna ta till sig texter på, då blir det lärande verktyg för mig) och för en bred grupp: från klass ett till nian är en härlig känsla. Den utmaningen var helt underbar att få ta sig an. Jisses Amalia, vad jag har hunnit fundera inför dagens övning. Jag brukar använda mig av flera sinnen och idag använde jag en underbar dikt av Sören Kirkegaard, vilken jag tolkade in i perspektivt förhållningssätt... Läs Till Eftertanke och ta en minut till att fundera på vad orden kan säga oss som pedagoger...vi som ska leda...möta...engagera...utveckla...det blev tankar om läsandets mening. Att förstå vad eleven förstår och utgå ifrån dennes förståelse horisont...skapa meningsfullhet i görandet...det jag förstår, blir meningsfullt i ett sammanhang jag begriper...då tänker jag eleven, lyckan & läsandets mening...

tisdag 12 maj 2009

Google & metakognition

...i förrgår, igår, i natt, i dag...och med största säkerhet en mängd dagar & nätter till kommer jag att fundera över hur google fungerar...med alla funktioner...det kan driva mig till total tanke blackout när jag inte förstår hur det hela hänger ihop...frågorna hopar sig och desto mer jag försöker förstå genom att prova mig fram samt att läsa det jag kommer över om google - desto mer konfunderad blir jag. Det gäller att ha koll på sina tankar för att kunna utöva förmågan vi kallar: metakognition - fast det är inte lätt att reflektera över något jag inte kan sätta mig in. Som igår, då satt jag och vår mediepraktikant och trixade med google, vi trixade med konton...tog bort ett & ersatte med ett annat. Men - döm om vår förvåning - det borttagna var inte borttagna alls...google hittade dem iallafall... Jaha, då var jag bara tvungen att vara uppe och läsa allt jag fann på nätet om googels policy...jaha, igen - för många var de frågor som blev till ett kluster av virriga tankar om hur google egentligen fungerar. Någonstans läste jag om googles ovilja att ta bort upplagda data, på ett annat ställe läste jag om hur dynamiskt google sites var...

Allt blev bara ännu värre, när dottern sa att det gick en påfågel i vår trädgård...då gav jag upp...

foto: A. Viktorsson 2009

söndag 10 maj 2009

"Orientera eller fråga sig fram"...


...- det är frågan, i en artikel från Vetenskapsrådet.

Var går gränsen för vår spatiala förmåga? Finns det likheter mellan att hitta på kartan och att finna vägar i cyberrymden? Docent Nils Dahlbäck, vid Institutionen för datavetenskap, Linköpings universitet säger att: "- För att uttrycka det så enkelt som möjligt: förmågan att hitta i informationsrymder hänger inte ihop med hur bra man är på att hitta i skogen eller stan." . Det vill säga att navigationsmetaforen inte håller hela vägen... I forskningsprojektet Spatial Cognition and Hypermedia Navigation har Nils och hans kolleger studerat hur försökspersoner löser informationssökningsuppgifter med hjälp av datorn. Deras slutsats är att den geografiska orienteringsförmågani de flesta fall är ovidkommande för hur snabbt olika personer löser uppgiften. Det har visat sig att vid enkel faktasökning har den spatiala förmågan mindre betydelse, men vid mer komplicerad sökning där individen var tvungen att dra egna slutsatser blev den spatiala förmågan mer relevant. Forskargruppens resultat fick dem att intressera sig för hur datagränssnitt fungerar i samklang med olika lärstilar. Läs mer i en artikel från Vetenskapsrådet.

lördag 9 maj 2009

Testa din spatiala förmåga...

Hittade ett spännande spel ... för att testa sin spatiala förmåga med ... ett 3-D pussel som satte den rumsliga förmågan på prov - på tid! Det var faktiskt riktigt intressant. Gå till Coign of Vantage & testa själv!

Tröjor, konsultationer & Indiana Jones...

Den här veckan har gått i en rasande fart på Skoldatateket & KMC med google funderingar, bilder från mobilen (kommunens låg nivå telefon förvånar...med vad jag kan göra med den...), tankar om hjärnans plasticitet (å de är många), nätverksmöte, SPSM, givit kurs, flera konsultationer: student & pedagog eller student, förälder & pedagog. Dessa möten ger mig en oerhört stor motivation att jobba på och informera än mer om de möjligheter som finns idag ... och de som kommer att finnas imorgon! Det här jobbet innebär en härlig mix av göranden & tänkanden - flexibilitet.

De enskilda konsultationer jag har haft med enbart pedagoger i möte eller per telefon, genererar även utbildningspaket, vilka jag får möjlighet att göra som respresentant för Skoldatateket i min roll som e-mentor. Nu kommer e-mentorskapet att utvidgas i och med att allt fler Södertäljeskolor upptäcker att det finns en lokalresurs, som är förbetald & kan vara skärddarsydd efter just deras lokala behov. Gissa om jag myser - lite i smyg - förstås...


Sedan var det tröjor - nu har vi inom kort tröjor allihop på bygget. Tröjor som talar sitt tydliga språk, visar på vart på nätet alla kan finna oss...




Om du går till Wet Paint - group art kan du testa verktyget, som jag har gjort bilden i, själv.

Nu ska jag ta helg & spela Lego Indiana Jones, förvånande vad det fångar och övar upp den spatiala förmågan...


tisdag 5 maj 2009

Arbetsglädje & regn

bild från Fotofinnaren Bildbank för skolbruk

Idag var det full rulle på Skoldatateket - det ÄR kul när det känns som om allt hamnar på rätt plats. Det var kontorsgöranden, att fixa med låst DAISY-läsare, mejl, göra kursmaterial, fixa nya alternativa verktyg, ordna mig en skriv yta för tankar - vilket jag fick hjälp med. TACK! En kundkonsultation som var oerhört spännande att vara en del av. Att få möjlighet att möta medvetna, viljastarka och eftertänksamma studeranden är fascinerande. Dessa möten berör mig & jag hyser förhoppningen att dagens konsultation gav något bestående till kunden. Nu funderar jag över hjärnans plasticitet...och är lycklig över att det regnat idag - luften blir klarare och andningen lättare...nu funderar jag vidare över hjärnans Intraparietal sulcus & vad det har för betydelse för det visuospatiala arbetsminnets funktion samt funktionen för uppfattningen av siffrors symbolik...

måndag 4 maj 2009

Teknikens under...

...har jag fått tillfälle att uppleva - men så tänker jag till & då blir mina tankar fyllda av andra små under...det leder mig till att tänka att alternativa verktyg gör inga under av sig självt...att sätta en Alpha Smart i näven på en elev gör inget under MEN om det finns tänkta, medvetna tankar, att verktyget verkligen är implementerat med medvetenhet och att det finns en vilja och en lust till att utveckla ett sätt att arbeta med verktyget...Då kan det ske små underbara under...Jag beskrev begreppet KaSaM på e-mentors bloggen, Känsla av Sammanhang, min upplevelse är att precis så är det. Att förstå varför det kan vara bra att prova på alternativa sätt att tillägna sig kunskap på eller andra sätt att kunna använda sin kunskap på eller via. Dessa tankar leder i sin tur mig till dagens nätverksträff med Skoldatatek i region syd. Vi fick uppleva hur två pedagoger arbetar med en typ av interaktiv tavla, det är samma upplevelse här...det är inte att tekniken bara finns - det är mer HUR göranden får liv, att kunskap kommer till i ett begripligt sammanhang...att vara i den tekniska världen som många av våra yngre medarbetare är i dagligen...att vara tidsenlig som pedagog...någon elev lär har uttalat sig "...det känns modernt..." på tal om att skolan använder tidsenlig teknik...modern teknik har dock en prislapp...men som allt annat finns det alternativa lösningar för den nyfikne, kreative, hemmafixaren...titta på klippet...



bra eller ej...det beror nog på HUR tekniken skall användas...det behövs många medvetna tänkta tankar för att skaffa teknik...ska vi se på film eller ska vi arbeta interaktivt? Med specialpedagogiska glasögon kan jag se positiva effekter av att använda interaktiv tavla: den fångar fler elever, den går att beröra och ANVÄNDA med hands-on, kunskapen får liv genom att vi pedagoger lockar till handling...negativa effekter...många intryck, surr & ljud...tillgänglighet...det gäller att tänka först...och att handla medvetet...