torsdag 26 februari 2009

Dagbok med mobilen


Visst har jag bloggat om Ett med mobilen på e-mentorernas blogg, men jag vill ge en ytterligare synvinkel på mobilen som verktyg här på min egen blogg. I skolan är mobiler ofta bannlysta, om vi kan tänka om finns det mängder av användningsområden för en mobils möjligheter i livet... Fundera ett ögonblick - det har jag gjort många ögonblick... det ska inte bli några detaljer men jag vill puffa för att ge mobilen en chans i skolan som verktyg betraktat. När jag såg ett avsnitt av Ett med mobilen , kände jag direkt att detta vill jag dela med mig av!

Se avsnittet "Lär känna dig själv" genom att gå till UR Mediebiblioteket , klicka på det avsnitt som heter just lär känna dig själv.

onsdag 25 februari 2009

Kanske lika bra?


Ett gratis program som du hittar på www.pedagoglankar.se är Word Magnets , som till sin karatär liknar Kids Poetry en aning. Vår chef på e-pedagogiskt centrum har hittat det och visat för oss övriga, vi gillar det!

I word magnets kan du ta den text du vill, lägga den i programmet och klicka så gör programmet resten dvs delar upp texten i ord. Sedan är det upp till användaren att leka med orden, sätt ihop till meningar, sortera, klassificera etc.

Prova du också!





Smart Board Lovers...


Nu är det så där in i norden kul - igen: Det är liktydigt med att jag inte kan låta bli att göra ett litet inlägg - igen... & detta tack vare Bengt . Tack, tack!


Jag vet inte hur det är med dig, men jag gillar interaktiva tavlor. Det finns många som suckar ljudligt när jag blir lycklig av dessa interaktiva lösningar. Det som gör mig glad och fångar mitt intresse, är att jag har fått uppleva att kunskap kan bli till liv hos elever med neuropsykiatriska diagnoser med stöd av dessa tavlor. Små människor med mängder av oförlöst kunskap inom sig kan få utlopp för sin kreativitet, sitt rörelsebehov & på visa prov på sin faktiska kunskap via en - ja, interaktiv tavla. Tavlan kan även stödja arbetsminnesfunktionen genom att vi sparar bild för bild vi arbetar med, för att senare göra en snabbgenomgång av "vad var det vi gjorde?".


Smart Board är bara ett märke bland många på interaktiva tavlor och just Teachers love Smart Boards har bloggat om Kids Poerty på sin blogg. Klicka på länken och ta dig en titt.

måndag 23 februari 2009

Sportlov, influensa & bloggar...

Ja, så var det sportlov i år igen...och jag har vanan inne dvs att dra på mig influensa precis till vecka nio. Mina exemplariska barn är lärarbarn ut i fingerspetsarna och de har känt av läget och vet att NU är det läge att få vara sjuk, så följdaktligen är vi inne och snön är ute. Vad gör då en sportlovsledig pedagog när hon tillbringar dagen inomhus: Jo, hon läser bloggar...

Precis nyss läste jag The Cool Cat Teacher blog , väl värd att läsa och framför allt lyssna till inlägget & lyssna på hela. Inte bara en bit, då blir du kanske lätt putt. En snabb overveiw över ett forskningsprojket om dagens unga. Namnet på youtube klippet är "Is this the dumbest generation?". Ja, så går det ju att kolla in på IKT Internet & kommunikation i skolan. Där kan du bland annat vara i möte med andra som är PÅ vad gäller IKT & skola. Idag läste jag det här uppropet:

Vad mer? Jo, läste Helenelundsskolans rektors blogg , jag log och längtade en aning till dessa evenemang där små & stora människor har roligt tillsammans. e-utvecklarna i Nacka, de spanar de också. Idag har jag läst Nationella strategier för IKT i skola i England , Lena Byström har beskrivit detta med stöd av dokumentation på National Strategies i UK.



Nu kanske mina sportlovslediga barn vill ha middag ;-)

fredag 20 februari 2009

Verktyg Matematik


Nu har jag funderat ett tag på Natur & Kulturs satsning på Verktyg matematik, 150 interaktiva verktyg för matematikundervisning för Fsk-klass -skolår 6... NoK var på BETT-mässan, så jag har tänkt ett bra tag nu...

Funderingarna går härs & tvärs mellan "Ja, det ÄR bra- det fungerar bra visuellt, laborativt, interaktionen finns där..." & "Nja, det är nog som en flanellograf i modern tappning...". Så testa demoversionen på länken Verktyg Matematik . Själv testade jag den alldeles nyss, IGEN (så något måste det vara...) Så här såg det ut:





Jag klickade på demo, kom till olika områden att öva på...

...jag klickade på Taluppfattning och då uppenbarar sig fler alternativa arbetsuppgifter..

...jag valde att Räkna med klotsar...


Ja, jag vet inte hur du tänker. Just nu tänker jag att det är bra med en tidsenlig flanellograf och undrar stilla om det går att skapa text till taluppgifter samt om det går att få texten uppläst?...
Så går tankarna på Skoldatateket en sen fredagseftermiddag...hemma...

torsdag 19 februari 2009

Bemötande, sallad & underbara barn

En e-mentors vardag blir vad vi gör den till, den kan innehålla mängder av göranden, samtal, läsande, trixande med teknik, sökande efter annorlunda lösningar, utbildande, iakttagande ... listan kan göras lång... Idag har jag återigen blivit fantastiskt bemött ute i skolverksamhet av underbara barn och deras vuxna mentorer. Ett ögonblick i morse på parkeringen gjorde hela min dag till en solskensdag trots snålblåst och gråväder: en kvick kille som gav ett sådant härligt bemötande att jag blev oerhört rörd av hans hela uppenbarelse, hela hans sätt och det leende jag fick när vi hälsade på varandra...

Idag har jag lämnat över första exemplaret av det som går under arbetsnamnet "Studieanpassning vad gäller Alternativa läs- & skrivhjälpmedel". Det är en modell jag försöker att utarbeta för att kunna bistå skolorna i deras arbete med att hitta rätt läs- & skrivverktyg till de

elever som är i behov av dessa verktyg. Jag tänker mig ett arbete i tre delar, som bilden visar här ovan. Det finns möjlighet för mig att göra den här studieanpassningen på uppdrag av rektor, Elevvårdsteamet (EVT) tillsammans med vårdnadshavarna. Mer om det en annan gång, arbetet med utformningen pågår...

I det e-mentorskap jag arbetat med idag kom jag efter denna överlämning att se över det miniskoldatatek vi har byggt upp på den här enheten samt fundera ett tag ihop med skolans IT-tekniker om vad som behövs göras nu för att vi ska komma vidare. Samtala med biträdande rektor och personal, fixa till en dator med arbetsminnesträningsprogrammet Minneslek . Sedan var det dags att inta en fantastisk lunch med en otroligt god burgulsallad. Det är här alla underbara barn kommer in i bilden...alla hälsar artigt, konverserar precis som om vi var på en flott restaurang. Förvisso är vi i en av skolans tre restauranger...god mat & trevligt sällskap! Kan man må bättre?

Visst var det så att pedagoger i Södertälje skulle lära sig arabiska? Hade det kanske med bemötande att göra? I så fall tackar jag för maten på svenska, syrianska & arbaiska..."Tack!" (nu blir det någon form av ljudskrift) "Todi!" & "Schukran!"

Klicka på länken och du kommer till Lexin - Sv/arabi lexicon


Sedan var det utvecklingssamtal med rektor, ett mer eget samtal för mig som person och det var utvecklande. På en timme hann vi med att avhandla mycket...
Bland annat kommer vi att ha en ½-dags utbildning på de tekniska verktyg & programvaror som står till buds. Någon form av drop-in i medierummet...

Sedan kom det sig att jag fick en fritidspersonal i samtal om PIM , om Photo Filter kontra Gimp . Pedagogen skulle hem och testa - vi får se vad pedagogen föredrar...

Så var det utbildningsdags på Alpha Smart med specialpedagog och klasspedagog. Vi kom att samtala om kommunlicenserna på Stava Rex , Spell Right & talsyntesprogrammet Word Read Plus pro för PC . Nu hoppas pedagogerna på att allt blir installerat snarast...

Om jag är nöjd med dagen? Jag säger som dessa underbara barn; GISSA?

onsdag 18 februari 2009

Lusläst om mobilen med projektor


Läser om mobilmässan i Barcelona och utbister i ett: -Jaaaaaa! - Nu är den här, Samsungs projektormobil I7410. Den kan projicera bilder på en vit vägg i en storlek upp till 50 tum. Tänk alla bilder som går att visa och det går verkligen att SE vad de föreställer, till skillnad från på mobilens lilla skärm. Jag ska inte skriva mer om den, det finns det andra som gjort och som gör det bättre än jag gör så titta in på länken Samsung Mobilprojektor , så får du en bättre inrebild om möjligheterna med denna lilla tingest!

tisdag 17 februari 2009

"En till en"-lösning...


Efter BETT-mässan i London drömmer vi på e-pedagogiskt centrum om att kunna skapa "en till en - lösningar" i Södertäljes skolor. "En till en- lösning", i detta fall, handlar om att varje elev har varsin dator, att de har den som sitt eget verktyg precis som vi har egna pennor...
Läs mer om Fizzbook på länken
Att även den här dagen gått i ett enda "huj", beror på att det vi arbetar med är så oerhört engagerande. Idag gav Skoldatateket ännu en heldagskurs om Alternativa verktyg där det var deltagare från 3 kommuner med, alla med olika förkunskaper men med massa vilja till att utbilda sig på kompenserande programvaror, att kunna hantera talsyntesprogram, Alpha Smart, Daisy, digitala ordböcker.... Varje gång vi ger en utbildning lär jag mig nya saker, får nya intryck eller ser programmen vi utbildar på, i nytt ljus. Vad vi har haft kul - idag igen!

måndag 16 februari 2009

Ett underbart e-mentorskap...

för en specialpedagog som brinner för alternativa verktyg, det har jag fått uppleva idag. Ute i en skola på e-mentorsuppdrag, där uppgiften är att utbilda om alternativa verktyg: vilket drömarbete!

Idag har tiden rusat fram, jag tyckte precis att jag kom till denna skola när det var dags att fara hem igen. Vilken kraft det finns hos pedagoger! Vad vi hann mycket - packa upp mitt utbildningsmaterial, fika med personalen på skolan, konsolidera en arbetsgrupp för detta e-mentorskap samt tillsammans med dem brainstorma fram hur vi vill arbeta under våren, en arbetslunch, möte med eftermiddagspedagogerna för att beskriva vad ett e-mentorskap kan innebära, informera rektor under ett informellt samtal om vad som är på gång och hur det är på gång, utbilda förmiddagspedagogerna på skrivverktyget Alpha Smart och sist men inte minst träffade jag ett par av mina gamla elever...

...nu när natten sänker sig, är jag nöjd och fast förvissad om att e-mentorerna i Södertälje hjälper till att göra skillnad...


lördag 14 februari 2009

Två maxade dagar & ett arbetsmaterial

Tänk att jag inte tagit mig tid att blogga på två arbetsdagar....aj, aj, aj - det blev bortprioriterat då det fanns så mycket annat att ägna den vakna tiden åt!
Så nu till verket!

Under torsdagen hade vi fullt upp på Skoldatateket med två konsultationer, där pedagog, förälder och i ena fallet elev var med. Det utmynnade i att en förälder kommer att delta vid ett av våra kurstillfällen under våren, för utbilda sig på de verktyg barnet i familjen fått. I det andra fallet var det en konsultation för att informera sig om vilka verktyg som finns. För övrigt innehöll dagen administativa arbetsuppgifter och e-mentorsarbete samt dokumentation i vår wiki för Telgepedagogerna. Jag upplevde att tiden inte ville räcka till allt jag vill göra...

Så var det fredag & jag packade utbildningsmaterial inför en e-mentorsdag ute i skolverksamhet på måndag. Sedan blev det administrativt arbete runt våra kurser i kommunen & de för SPSM samt tillverkning av kursmaterial...Skoldatateket hade även besök av en systerverksamhet i regionen.


I veckan fick jag ett tips av en kollega i en annan kommun om ett fascinerade arbetsmaterial som heter FonoMix Mun-metoden (Fonologisk multisensorisk träning). Materialet är utgivet av Gullowförlag & har fått produktions stöd av det som förut hette SiT, numer ingår i SPSM. Ingvar Lundberg, guru i läs- & skrivsammanhang, har skrivit förord till detta material som är väl värt att sätta sig in i. Materialet är konkret & välstrukturerat. Det stödjer eleven i arbetet med att käcka läskoden, befäster kopplingen mellan bokstavssymbol & ljud med hjälp av bilder, bra för elever som har svårt att minnas eller uppfatta bokstävernas ljud samt är förankrad i aktuell forskning. Materialet är framförallt avsett för F-1-2 undervisning och specialundervisning, även för SvA & Sfi.

Läs Ingvar Lundbergs förord till Fonomix Munmetoden

När du kommit till den länkade sidan, klicka på den blåa rutan och du kommer till Lundbergs förord.

onsdag 11 februari 2009

Lanthundar, bilder & en total room make over


Somliga dagar tror jag att jag ska uppleva att tiden är längre än vanligt...en sådan dag trodde jag att det skulle bli idag. Skoldatateket i Södertälje med min kollega i fören tillsammans med en rådgivare från SPSM, skulle ha en work-shop dag om ja, lathundar. Jag, som skulle vara med om work shopen, är inte så intresserad av varken manualer eller lathundar. Så jag tänkte i mitt stilla sinne, att denna dags innehåll skulle jag pina mig igenom... MEN , vad händer med den allt igenom "fröken-bestämda-åsikter"? Jo, jag glömde tid och rum. Triggades av att göra något riktigt användbart. Varför inte göra en power point presentation, som jag kan använda i flera olika sammanhang? Det som var allra bäst under dagen var att få möjlighet att ägna sig helhjärtat åt detta skapande i bild & ord, i gemenskap av annan Skoldatateks personal från östra regionen. En eloge till handledarna på work shopen - vilken entusiasm, vilken kunskap & vilket tålamod!


Under en tid har KMC eller e-pedagogiskt centrum, platsen där Skoldatateket finns, påbörjat en ansiktslyftning. Idag tog den fart och det blev ett fantastiskt bra resultat - det kommer att bli en total room make over...

tisdag 10 februari 2009

En dag för nätverkande & reflektion

Idag har har innehållit mycket nätverkande i olika dimensioner och varianter. En kurs här på Skoldatateket för Östra regionen i att göra lathundar & manuler, innebär möten som gör att det blir en form av nätverkande. Elevhälsans nätverk i kommunen hade ett möte förlagt till KMC, vilket möjliggjorde en annan typ av nätverkande. Möten med enskilda pedagoger gav nätverkandet ytterligare en annan dimension samt att vi på KMC eller e-pedagogiskt centrum alla har våra olika kontakter utanför vår verksamhet: ännu en nätverks dimension.

Så nu ikväll en dimension till: att få till stånd ett nätverk med alla våra resurser i Södertälje som arbetar med läs- & skrivmöjligheter (jag tycker om möjligheter, inte problem, låt oss lyfta blicken)... jag upplever att vi är på god väg...

måndag 9 februari 2009

Minimässa på SPSM


En tok bra dag på jobbet med mängder av skrivarbete, som ligger efter det vill säga fortfarande pågår... det är ju så kul att kunna dela med sig av allt som jag stöter på i olika sammanhang.

Idag hade vi APT (arbets plats träff) på e-pedagogiskt centrum och det var en kreativ sittning som vi genomförde med hjälp av Classroom Presenter . Kolla in länken och få en snabbpresentation om vad det är!

Via skrivbordsarbete och snabblunch for så min kollega och jag till Campus Konradsberg och SPSM´s minimässa. En läromedelsmässa med specialpedagogiska förtecken. Personligen fastnade jag för en interaktiv variant av Pojken & Tigern från Natur & Kultur.

lördag 7 februari 2009

MP3-stöd i läromedel

Vid ett kurstillfälle på Skoldatateket, vilket jag berättat om förut, kom frågan upp om MP3-stöd i läromedel. En specialpedagog hade hittat något hon gillade hos Liber. Det finns fler förlag som har detta till olika skolämnen. Titta in på länken nedan, scrolla ned en liten bit på sidan och du hittar förlag som ger visst MP3-stöd som ex Bonniers, Gleerups, Liber...
Det kanske finns ett gratis, nedladdningsbart MP3-stöd för just det läromedel Du som pedagog använder i din undervisning.

Länk till Läromedel med möjligheter

Glädje & Stolthet

Som e-mentor / Skoldatatek är jag ute i flera skolverksamheter och arbetar tillsammans med respektive skola runt IT & Specialpedagogik. I fredags var jag på e-mentoskap på den skola som jag själv arbetat på i många år. Det var med glädje jag kom till skolan på morgonen, där jag möttes av en trygg, varmt mottagande atmosfär. När jag är på skolor arbetar jag med olika adpeter: rektorer, specialpedagoger, it-tekniker, pedagogarbetslag, hela kollegier, elevgrupper eller individer. Precis så är det på denna skola. Det som är oerhört fantastiskt på den här specifika enheten är att den har en vilja att utveckla sitt sätt arbeta, det är hela tiden en pågående process.


Just i fredags blev jag inbjuden av en klass att vara med på deras interaktiva SO-lektion. En minnesvärd tilldragelse där alla elever är med och upplever innehållet, det är möjligt för alla att ta till sig det berättade innehållet då bild och berättande bär genom hela lektionen. Faktum är att jag blev mycket berörd av att alla elever i detta arbetssätt blev riktigt inkluderade. En skola för alla var inte bara en kliché, utan den finns på allvar här! Efter det lektionspasset kunde alla elever, utifrån sin egen förmåga, svara på de tre frågor som pedagogen ställde.


Dagen fortsatte med praktiskt arbete tilsammans med IT-teknikern; tillsammans kan vi!


Jag hann även med en specialpedagog prata om DASIY- spelare samt boka in ett besök hos mig på Skoldatateket, en annan specialpedagog om elevers arbetsminnesträning, biträdande rektorn om miljöanpassning av alternativa verktyg, anslå information, samtala med pedagoger om verktyg och om fortbildning på plats vad gäller alternativa verktyg...


När jag lämnade skolan, för denna gång, var jag glad & stolt över vad personalen åstadkommit med teknikens & pedagogikens hjälp på väldigt kort tid och med mycket vilja. När jag sitter i bilen, på väg hem, går en våg av glädje & stolthet genom mig över att få vara en liten del av detta arbete...

torsdag 5 februari 2009

Erfarenshetsutbyte i snöyra...

Rikskonferens i Luleå - dag 2

Telefonen på larm och tv:n med tidiga nyheter på...efter vädret gick jag direkt ut på nätet till SMHI och det var SANT: Det skulle snöa & blåsa, blåsa ännu mer och lite till fram på eftermiddagen. Dessutom varnade de för köldeffekter, dvs att det blir rackarns mycket mer kallt när det blåser hårt...vi som skulle flyga hem på eftermiddagen...

Med de tankarna flög sin kos så fort jag fick se snön yra runt taken - jag njöt i fulla drag!

Dagen gick i ett huj! Vi fick vara med om ett fantastiskt bra erfarenhetsutbyte vad gällde dels hur vi, som nav, arbetar med nya Skoldatatek dels vad vi rekommenderar för verktyg samt pedagogiska programvaror i vårt Skoldatateksarbete. Min kollega och jag svarade för varsin del och jag upplevde att det blev oerhört givande diskussioner. Vi i Södertälje är bra på web 2.0- resurser, dvs vi är bra på vad som finns att ladda hem gratis från nätet. Det har vi blivit bra på genom att vi arbetar som e-mentorer och via det samarbete den gruppen idkar. Vi lär av varandra!
Efter vårt utbyte från våra sex nav, kom en rad rapporter från olika myndigheter & från ett förbund samt från olika nav.
Sedan var det dags för avsked, för att sedan veta att många av oss kommer att ses på vår webb www.skoldatatek.se och framförallt på nästa Rikskonferens till hösten 2009!

...jo, vi kom hem...i snöyra...

onsdag 4 februari 2009

Flygplan, snö och uppstoppade djur...

Rikskonferens i Luleå - dag 1

Ja, då är vi Luleå på Rikskonferens med Skoldatateksnaven, jag & min kollega från Södertälje. Vi for hemifrån imorse vid 05:45 till Arlanda och flög till Kallax. När vi kom fram till Kallax var det inte så mycket snö som jag hade förväntat mig här uppe i februarimånad, men det var rimfrost över skogen...då är det trollskt. Det blev ännu mer trollskt av att mötas av ett upstoppat lodjur i entrén på Nordkalotten hotell- & konferenscenta, där vi är inhysta sedan tiotiden idag. Men det trollska tog snabbt slut när det dök upp djur efter djur som var uppstoppat: bäver, varg, järv, björn...
Nu till själva konferensen och varför vi är här.
Det finns 6 nationella nav. De ligger spridda över hela Sverige: Boden, Uppsala, Norrköping, Göteborg, Södertälje & Västervik. Dessa nav arbetar med att sprida idén om Skoldatatek samt att stötta andra kommuner i sin respektive region att strata upp Skoldatateksliknande verksamheter & supporta desamma. Regionsindelningarna är: norra, mellersta, södra, västra & östra. Södertälje är nav i Östra regionen.


En gång om året samlas vi & har konferens om frågor som rör vårt arbete som nav. Det är inte bara naven som deltar, utan även HI (Handikapp Institutet http://www.hi.se/), SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten http://www.spsm.se/), Dyslexiförbundet FLMS ( http://www.fmls.nu/start.asp?sida ) & Attention ( http://www.attention-riks.se/ ).

Det vi har på vår agenda under konferensen är gemensamma dokument och hur de skall formuleras, Skoldatatekswebben...och massor av annat som rör oss alla. Ett dokument som jag upplevde var bra att vi tar del av tillsammans och pratar om är "Riktlinjer för Skoldatateksnav" från SPSM. Dokumentet ger direktiv till hur SIS-medel ( http://www.spsm.se/Bidrag/Utbildningsanordnare/SIS-medel/ )som naven fått skall användas. Jag citerar: "Syfte: Främja inkluderande synsätt och öka måluppfyllelse för elever i behov av särsklit stöd genom användande av alternativa verktyg i lärandet". Den meningen säger, åtminstone mig, allt om vad mitt arbete går ut på i Södertälje som specialpedagog på Skoldatateket... fortsättning följer imorgonkväll

tisdag 3 februari 2009

Läromedel & MP3

Det går inte att sluta med att fascineras av hur tekniken utvecklas och inte heller går det att sluta med att fascineras av hur olika branscher tar tag i den teknik som står till buds på markanden. Just idag har jag MP3-filer i åtanke. På eftermiddagen idag gav Skoldatateket en kurs eller snarare en workshop runt talsyntesprogram (Word Read Plus pro for PC) och skanning. Oftast tar samtalet under dessa sammankomster olika vägar, som föder nya ideér och tankar. Idag blev det avstickare till inlästa läromedel i DASIY-format & i MP3-format... Det var en workshopdeltagare som hade koll på att Liber hade vissa läromedel att tillhanda hålla i MP3-format att ladda ned och det gratis!!! Kolla in på www.liber.se/spektrum & även http://www.liber.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os_hAf8NQRydDRwMLcwNDAyNDYw9TzyBzQwNPQ_2CbEdFAMc0fDk!/

Nya möjligheter slutar inte att fascinera mig...

måndag 2 februari 2009

Vardagsteknik

Foto U.Jonson Pen Again

Vardagsteknik i det lilla, till och med så litet att det går att ha i jeansfickan. Det är inget nytt påfund, men den finns i alternativmodell...jag talar om blyertspennan.

Som pedagog & e-mentor med fokus på specialpedagogik har jag spanat på pennor ett tag. Det finns de som har det knepigt med finmotoriken, det kan göra att det blir krångligt att skriva med penna. Många pedagoger har klippt till isolerrör för ledningar till elevernas pennor, skaffat allehanda tillbehör till pennor för att penngreppet ska bli bättre...jag undrade om det fanns något annat...
När jag spanade fann jag en penna som heter Pen Again (se bilden). Du trär i handen ovanifrån i pennans grepp och för då stöd för handleden, som hjälper till att stödja hela handens rörelse när du skriver. Det blir inte lika tröttande att skriva, det går att vila lite på armen och spänningen i fingarna kan släppa. Pennan finns att köpa på http://www.varsam.se/ eller på Esselte. Om du bor i Södertälje finns det en bläckvariant för vuxenhänder på Svanströms vid Maren.
Det är fler pedagoger och elever än jag som provat den...

Utflykt till verkligheten

foto av U.Jonson Flygbild över Alperna

Idag har jag gjort en utflykt till verkligheten , dvs jag har varit på verksamhetsbesök i en skola. Det som är mest slående av allt är hur välkomnad jag blir av alla: gamla & nya elever, gamla och nya kollegor, bespisningspersonal, vaktmästare, rektorer, ja, till och med av min egen vikarie... det ÄR trevligt att få vara en del av en skola, trots mitt utifrån perspektiv. Att snabbt bli insatt i vad som hänt sedan sist och arbeta med siktet inställt framåt mot framtiden med elevernas bästa för ögonen, det inger kraft.
Eftermiddagen innehöll arbetsplatsträff (APT) på e-pedagogiskt centrum, där vi bland annat pratade om utflykt till verkligheten, dvs våra e-mentroskap. Hur ser vi själva, i gruppen, på våra e-ementorskap? Det blev en spännande eftermiddag & jag har en känsla av att diskussionen kommer att fortleva. e-mentorerna kommer att utveckla konceptet ytterligare, bara vi ger oss själva lite mer tid att forma vårt arbete och att vi gör utflykter till verkligheten...